مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





گذر روز چهارشنبه زهره از مقابل خورشيد، فرصت تاريخي ديگري است براي دانشمندان در اندازه‌گيري دقيق‌تر قطر خورشيد و همچنين يافتن سيارات ديگر.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)ساكنين كره زمين امروز شاهد هفتمين گذر زهره در پنج قرن بودند. عبور بعدي اين سياره در سال 2117 خواهد بود.

به گفته دانشمندان، لكه سياه زهره كه بخشي از خورشيد را تيره مي‌كند، ممكن است به ستاره‌شناسان در خصوص كشف رازهاي كيهان كمك كند.

به گفته «جي پاساچوف» پروفسور ستاره‌شناسي در كالج ويليامز ماساچوست، گذر زهره از يك واقعه تاريخي به يك موضوع جذاب علمي در قرن بيست‌ويكم تبديل شده و مي‌تواند سوژه داغي براي علم سيارات فراخورشيدي باشد.

دانشمندان جو ناهيد و قطبش نور توسط اين جو را با هدف پي بردن به تركيب آن مورد مطالعه قرار مي‌دهند. آن‌ها تلسكوپ‌هاي خود را بر روي خورشيد و صفحه عبور زهره از نيمكره جنوبي آن متمركز كرده‌اند و با مطالعه اين عبور به دنبال پاسخ‌دهي به اين پرسش‌اند كه «چگونه جو اين سياره به اندازه كافي براي ذوب سرب داغ شده است؟»

هنگامي كه زهره در حال گذر است، صفحه آن به طور نسبي در مقابل صفحه خورشيد قرار گرفته و نور آن را در جو خود مي‌شكند. دانشمندان با مطالعه قوس اين نور شكسته شده جو سياره را كنكاش مي‌كنند. آن‌ها از اين ترفند براي مطالعه سيارات فراخورشيدي ديگر نيز بهره مي‌برند.

محققان هم‌اكنون با تلسكوپ‌هاي قوي‌تر خود به همراه طيف‌نگار و طيف‌سنج‌هاي تصويربرداري قادر به كشف معماهاي بيشتري هستند.

مطالعه جو زهره همچنين دليل تفاوت اين سياره از كره زمين با وجود شباهت‌هاي متعدد بين اين دو سياره را توضيح مي‌دهد. جو ناهيد تقريباً 100 برابر عظيم‌تر از جو زمين بوده و بخش اعظم آن را دي اكسيد كربن تشكيل مي‌دهد.

اين گذر همچنين مقدمه اندازه‌گيري سيستم‌هاي ستاره‌اي جديد را فراهم مي‌سازد و مطالعه دقيق‌تر خورشيد، لكه‌هاي خورشيدي و چرخه كنوني فعاليت افزايش‌يافته آن به همراه بررسي گذر سيارات فراخورشيدي را ميسر مي‌سازد.

ماهواره RHESSI به منظور كنكاش تمامي اشكال و اندازه‌هاي تشعشعات ناگهاني نور خورشيد بر روي پرتوهاي گاما و اشعه‌هاي ايكس حاوي بالاترين انرژي توليد شده توسط خورشيد تمركز مي‌‍كند.

اين ماهواره به سوي خورشيد تنظيم شده و به طور مداوم در چرخش است و با نظارت بر چهار چرخه چرخش دوم خورشيد به مدت ده سال اندازه‌گيري‌هاي دقيقي از قطر آن را ارائه داده است.

ماهواره مزبور همچنين تاكنون دقيق‌ترين اندازه‌گيري هاي پهناي قطبين خورشيد را در اختيار دانشمندان قرار داده است. پهناي قطبين تفاوت بين قطر از قطب تا قطب و قطر استوايي است.

با داده‌هاي جديد بدست آمده از گذر زهره در روز چهارشنبه ستاره‌شناسان اميدوارند دانش موجود در خصوص شكل دقيق خورشيد را كسب كرده و اندازه دقيق‌تري از قطر آن بدست آورند.

همچنين تيزي صفحه زهره به هنگام طي كردن عرض خورشيد به تعيين ويژگي‌هاي بصري دقيق تلسكوپ و مدرج كردن مقياس صفحه اين وسيله يعني اندازه زاويه‌اي دقيق هر پيكسل كمك خواهد كرد. اين امر ماهواره RHESSI را قادر به مدرج كردن دوباره مشاهدات انجام شده از افق خورشيد مي‌كند .

با اندازه‌گيري‌ قطر خورشيدي طي ده سال گذشته و همچنين مشاهدات گذر زهره در سال 2004 (يعني زماني كه فعاليت خورشيد رو به كمينه خورشيدي بود، بر خلاف اكنون كه فعاليت خورشيدي به طرف بيشينه آن است) تيم تحقيقاتي اميدوار است اندازه خورشيد در آن زمان و زمان حاضر و همچنين تغيير آن به همراه تغيير چرخه خورشيدي را مورد مقايسه قرار دهد.

به نقل از خبرگذاری ایسنا


[ چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ] [ 12:17 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 73
بازدید ماه : 512
بازدید کل : 8503
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1